Sunt gustoase și înlocuiesc cu succes carnea - De ce e bine să mănânci ciuperci

Considerate alimentul-minune datorită bogăţiei de substanţe nutritive pe care le conţin, ciupercile pot înlocui cu succes carnea. Datorită proteinelor valoroase din compoziţia sa, ciuperca întăreşte imunitatea, combate oboseala şi previne cancerul şi bolile cardiovasculare.

Sunt gustoase și înlocuiesc cu succes carnea - De ce e bine să mănânci ciuperci

Consumată de secole, ciuperca a fost preţuită pentru calităţile sale medicinale, în vechiul Egipt fiind considerată un aliment miraculos care ajută la menţinerea unei vieţi îndelungate.  

Avantajele ciupercilor sunt numeroase, pe lângă faptul că sunt bogate în fibre, se digeră uşor şi au puţine calorii - doar 20 de calorii la 100 de grame, nu conţin colesterol deloc. Datorită unor aminoacizi din compoziţie, în special glutamatului, ciupercile seamănă la gust cu carnea.  

“Dieta cu ciuperci contribuie la întărirea imunităţii, combate oboseala, astenia şi previne bolile cardiovasculare şi cancerul. Toate aceste proprietăţi se datorează substanţelor active care se găsesc în ciuperci: complexul vitaminic B, vitaminele C, D şi E şi minerale (potasiu, calciu, fosfor, sodiu şi zinc)”,  explică Daniela Stan, medic de familie.

Ciupercile sunt singurele alimente ne-animaliere care conţin vitamina D. Această vitamină este esenţială pentru sistemul osos, este prima vitamină care se dă unui nou-născut, vitamina care fixeaza calciul în oase şi vitamina care se produce în corpul uman  prin actiunea razelor solare.  

O cura de 3 - 4 săptămâni, spun medicii, în care să nu lipsească ciupercile de pe masă, face sistemul imunitar rezistent în faţa frigului, iar vitamina D, pe care iarna nu prea avem de unde o lua, îşi va reface indicele valoric necesar sănătăţii.  

Au cantităţi mici de sodiu

Astăzi, ciupercile sunt alese şi apreciate pentru gustul şi textura lor. A devenit foarte popular obiceiul de a adăuga ciuperci în supe, salate şi sandvişuri sau de a le folosi ca un aperitiv.  

Ciupercile conţin o cantitate mare de apă (90%) şi foarte puţini carbohidraţi şi grăsimi. Sunt alimentele recomandate şi utilizate în numeroase diete de slăbire. De asemenea, au cantităţi mici de sodiu şi până la 10% fibre.  

Sursă excelentă de antioxidanţi

“Capabile să întărească funcţia imunitară şi mai ales să lupte contra cancerului, ciupercile sunt o sursă excelentă de antioxidanţi. Acestea conţin de asemenea şi polifenoli şi seleniu, care sunt comune în lumea vegetală, precum şi antioxidanţi”, spune medicul.  

De ce e bine să mânânci ciuperci

Ajută la pierderea în greutate: Un studiu a demonstrat că înlocuirea cărnii roşii cu ciuperci champinion poate ajuta la pierderii surplusului de greutate corporală. Fie ca sunt ciuperci albe, champignon, ghebe, hribi sau pleurotus ori gălbiori, ciupercile sunt alimente care nu cad greu la stomac, se digeră foarte repede, înlătură senzaţia de foame.

Îmbunătăţesc nutriţia: O analiză alimentară a evidenţiat faptul că consumul de ciuperci a fost asociată cu o mai bună calitate a alimentaţiei şi o nutriţie vizibil îmbunătăţită.  

Întăresc imunitatea: Seleniul care se află în ciuperci este un luptător natural cu tumorile cancerigene, dar şi un mineral care previne îmbolnăvirea inimii. Oferind saţietate şi această bogatie de minerale, ciupercile sunt un bun aliment recomandat în dietele de slăbire, dar şi pentru menţinerea imunităţii la nivelul de anti-îmbolnăvire.  

Elimină stările depresive: Zincul existent în ciuperci ajută la eliminarea stărilor depresive, iar potasiul reglează tensiunea arterială.  

Vindecă formele incipiente de cancer: Ciupercile reglează nivelul glicemiei din sânge, dar în funcţie de specie conţin diverşi antioxidanţi care ei înşişi pot duce către vindecarea tuberculozei sau a formelor incipiente de cancer.  

În salate, crude sau coapte, fierte sau semicălite, ciupercile sunt alimentul-minune care ajută la menţinerea sănătăţii.

Conform specialiştilor, comparativ la 100 gr ciuperci, caloriile sunt 35, proteinele 5, lipidele 0,5, iar glucidele 2,5, în timp ce carnea de porc grasă la acelaşi gramaj conţine 340 calorii, 15 proteine, lipide 30, iar glucide deloc, iar carnea de pui 142 calorii, 21 proteine, 6 lipide şi glucide, din nou, deloc. Organismul uman valorifică 90% din calităţile ciupercilor, pe când din carne nu poate lua decât aproximativ 40%.