RCA-ul va acoperi doar 30% din reparațiile auto - Polița este impusă doar pentru bunăstarea multinaționalelor?

Guvernul insistă să arunce în aer întreaga piață a asigurărilor. Stabilirea tarifelor în service-uri pentru despăgubirile RCA de către firmele de asigurări va face ca doar 30% din facturi să fie achitate pe această poliță, avertizează conducerea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.

RCA-ul va acoperi doar 30% din reparațiile auto - Polița este impusă doar pentru bunăstarea multinaționalelor?

Pentru a maximiza profiturile multinaționalelor, Guvernul României a ajuns să încalce o mulțime de legi și directive europene. Mai grav este însă că, dacă ordonanța emisă de Guvern va intra în vigoare, doar cei bogați își vor mai putea repara mașinile avariate în accidente, pentru că polița RCA, deși obligatorie și din ce în ce mai scumpă, nu va mai acoperi decât 30% din costurile reparațiilor.

”Avem foarte multe legi naționale și internaționale încălcate de această ordonanță a Guvernului, inclusiv Constituția României. Haideți să facem atunci un tarif unic la polițele RCA, pentru că astăzi diferențele sunt și de zece ori pentru același client și nimeni nu poate negocia. Mai mult, vor să facă tarife la service-uri pe județe, dar la Vaslui RCA-ul este mai mic ca la București? 

Păi haideți să ne întoarcem la mercurialul de pe vremea lui Ceaușescu și să stabilim tarife unice peste tot. Situația pe care vor s-o creeze este halucinantă. Vom trimite un memoriu către Uniunea Europeană în care vom sesiza încălcarea legilor europene. Să nu uităm că Uniunea Europeană tocmai ne-a somat să scoatem plafonări și limitări din Legea RCA. Deci pe de o parte scoatem din Legea RCA plafonări și limitări de cheltuieli la asigurători, iar pe de altă parte le introducem la unitățile reparatoare. Ce vor face aceste plafonări la service-uri? Îi vor obliga pe șoferi să-și achite cam 70% din factura de reparații, pentru că banii pe care îi vor plăti firmele de asigurări nu vor depăși 30%. Deci vor ajunge și păgubiți în accident, fără vina lor, și cu banii luați. Asta face acum Guvernul. În nicio țară din UE și nici în țările comuniste din lume nu mai există așa ceva”, a declarat pentru Național Florin Pandele, vicepreședintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Siguranța traficului, în pericol

Din cauza sumelor prea mici primite de la asigurători pe polița RCA, românii vor fi nevoiți să-și repare mașinile prin parcările de la bloc sau în service-uri neautorizate, folosind piese second-hand. Consecința va fi că mașinile astfel reparate vor constitui adevărate pericole în trafic.

”În momentul în care asigurătorul vine și spune că îți dă o sumă mică de bani, cât consideră el, omul se va duce să umble din service în service și să întrebe care poate să-i repare mașina cu banii ăia. Însă niciun service autorizat nu-și va asuma responsabilitatea de a pune în pericol siguranța în trafic. Mai mult, Guvernul vine și spune, în ordonanță, că asiguratul nu mai are dreptul să închirieze mașină la schimb, ci trebuie să-i ceară acordul firmei de asigurări. Toate măsurile sunt luate în avantajul firmelor de asigurări, în condițiile în care chiar pe site-ul ASF-ului a fost publicat faptul că anul trecut cheltuielile cu despăgubirile materiale ale acestora au fost anul trecut de doar 35%. Ar trebui desființată atunci obligativitatea RCA-ului. Pentru că, pe de o parte, îi bagi mâna în buzunar forțat, îl obligi să se asigure, dar când devine păgubit, omul se trezește că nu mai este protejat de lege”, a mai precizat vicepreședintele COTAR, Florin Pandele.

60.000 de litigii cu asigurătorii într-un an

Reprezentanții COTAR subliniază faptul că numărul litigiilor împotriva asigurătorilor RCA a crescut fulminant, în ultimul an fiind înregistrate peste 60.000 de reclamații.

”Litigiile sunt soluționate în proporție de peste 95% în favoarea persoanelor păgubite, soluția de a plafona despăgubirile plătite de asigurători, de a obliga toate unitățile reparatoare să factureze la același nivel, stabilit chiar de asigurător, și de a obliga păgubiții să suporte o co-plată pentru reparații și pentru închirierea vehiculului de schimb apare a fi total inadecvată și creează premisele creșterii abuzurilor împotriva consumatorilor români”, se arată într-un comunicat al COTAR.

Național