Guvernul va limita importul de mașini second hand mai vechi de 15 ani

Guvernul vrea să limiteze importul și înmatricularea de mașini second hand mai vechi de 15 ani, a anunțat vineri ministrul Investițiilor și Proiectele Europene Cristian Ghinea, în cadrul unei dezbateri organizate de Expert Forum cu privire la Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Guvernul va limita importul de mașini second hand mai vechi de 15 ani

Ministrul Mediului vorbește despre o „taxă locală” în localitățile poluate.

„Mecanismul pentru mașinile second hand nu există în componenta actuală dar va exista pentru că este una dintre măsurile adăugate. Vom avea o politică de descurajare a înregistrării înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, care sunt foarte poluante. Încercăm să descurajăm această tendință de a importa în România mașini second hand fără a putea interzice ca atare, pentru că suntem parte a pieței comune”, a declarat Cristian Ghinea.

Tot prin PNRR, Guvernul vrea și să taxeze altfel circulația mărfurilor pe drumurile naționale.

„În primii ani vom crea sistemul digital de urmărire al mărfurilor și apoi vom taxa transportul de mărfuri pe cantitate și pe distanță parcursă, adică practic plătești pentru drumuri cât consumi, nu ca acum, când ai o rovinietă fixă pe an, practic toată lumea plătește la fel, indiferent de cât transporți”, a precizat ministrul.

„Taxă locală” în localitățile poluate

Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a declarat, vineri, că în prezent, sunt analizate mai multe soluții pentru a remedia problemele semnalate de Comisia Europene în urma declanșării procedurii de infrigement privind poluarea în anumite orașe.

„Este o asumare principială. Vom căuta o soluția. Am discutat în Guvern despre alternative. Am spus în ianuarie că în 2021 România va trebui să ia o decizie cu privire la eventualele taxe sau forme de taxă sau o eventuală taxă de mediu în sensul reducerii poluării aerului cel puțin în orașele unde sunt probleme foarte mari și unde avem cazuri de infringement deschise. Discuțiile sunt în stadiu incipient, dar cu siguranță România va trebui să ia o decizie prin care în aceste regiuni, în aceste orașe, în aceste centre regionale cel puțin lucrurile să fie rezolvate. Nu neapărat o taxă de poluare la nivel național, poate să fie o taxă locală în anumite orașe, acolo unde presiunea este mare și unde, alături de asemenea soluții, trebuie să vină autoritatea publică să investească în mobilitate urbană, în troileibuze și în autobuze electrice, în infrastructură alternativă, piste de biciclete”, a spus Tanczos Barna.

Joi, Cristian Ghinea a declarat că guvernul va implementa un sistem pentru a descuraja înregistrarea mașinilor vechi și pentru a încuraja mașinile electrice, astfel încât să facem o trecere către transportul verde. „Ne-am asumat o țintă clară de pondere a energiilor regenerabile în mixul energetic până în 2030, de 34%”, a mai spus Ghinea.

Ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 83%, în primul trimestru al acestui an.

Un număr de 10 orașe trebuie să își facă planuri în ceea ce privește reducerea poluării, respectiv: Craiova, Cluj, Timișoara, Constanța, Brăila, Turnu Măgurele, Galați, Bacău, Ploiești și Pitești. Cel puțin asta spunea, anul trecut, în ianuarie, fostul ministru al Mediului Costel Alexe. De asemenea, cinci orașe erau anul trecut vizate de procedura de infringement pentru depăşirile constante ale valorilor de dioxid de azot (NO2), respectiv Bucureşti, Timişoara, Cluj, Braşov şi Iaşi.

economedia.ro