Consecințele blocării Canalului Suez - Criza poate afecta tot ce se găsește în magazine

Eșuarea uneia din cele mai mari nave pentru containere din lume, care blochează tot traficul prin pasajul maritim vital al Canalului Suez, poate însemna întârzieri de livrare la consumatorii din întreaga lume și prețuri mai mari ale combustibililor, spun experți în logistică.

Consecințele blocării Canalului Suez - Criza poate afecta tot ce se găsește în magazine

Perioada depinde de cât de repede poate fi mutat din drum masivul vas Ever Given, cu o lungime egală cu înălțimea Turnului Eiffel și care transportă aproape 20.000 de containere. Totul poate fi afectat – de la alimente, mobilă, haine, pantofi la echipamente pentru fitness, electronice, piese auto și covoare, apreciază experții.

„În principiu, tot ce vedeți în magazine”, spune Lars Jensen, expert danez independent în transportul containerelor.
Aproximativ 12% din comerțul global trece prin Canalul Suez, care leagă Mediterana de Marea Roșie. Transporturile de petrol, produse de rafinărie, gaz natural lichefiat care-l traversează reprezintă între 5 și 10% din totalul global, a scris într-un email David Fyfe, economist șef la Argus Media, o firmă de cercetare a pieței.
De pe acum, sute de nave sunt blocate în așteptare. Eliminarea blocajului într-o zi ar însemna câteva zile suplimentare pentru ca mărfurile livrate din Asia să ajungă în Statele Unite. Dar dacă Ever Given mai stă înțepenit o săptămână sau mai mult, vor trebui cel puțin 10 zile suplimentare pentru că vasele vor fi redirecționate pe rute mai lungi, spune Fyfe.
Costurile transporturilor maritime sunt de luni de zile la maxime istorice, deoarece pandemia a sugrumat rețelele logistice globale.
Consumatorii blocați la domiciliu, mulți cu venituri disponibile mai mari – în parte datorate declinului serviciilor disponibile, al activităților recreative și restaurantelor unde să cheltuiască – aglomerează livrările prin comenzi online.
În același timp, restricțiile cauzate de Covid-19 în porturi și scăderea numărului de docheri sănătoși și disponibili, de alți lucrători în logistică, limitează posibilitățile.
Pe lângă toate acestea, există și o penurie de containere fizice pentru transportul bunurilor. Iar dezechilibrele comerciale înseamnă că, din trei nave care duc containere cu mărfuri din Asia în SUA, numai unul se întoarce, mărind întârzierile în livrări.
Unii experți sperau ieri că situația este în curs de rezolvare, dar CNN a informat în această dimineață că trebuie excavați aproximativ 20.000 mc de nisip pentru eliberarea lui Ever Given.
În cele din urmă, prețul va fi plătit de cumpărătorii finali. „Sunt mărfuri de milioane de dolari în celelalte nave, iar dacă va trebui să aleagă alte rute însemnând mai mult timp, mai mult combustibil și mai multe costuri, acestea vor putea fi trecute pe seama consumatorilor”, spune Ian Woods, avocat specializat în transporturi maritime și partener la firma londoneză Clyde & Co. (NBC News)