Avertizarea unui dezvoltator de jocuri VR: Căștile VR pot afecta permanent vederea

Știm deja că folosirea căștilor VR poate da amețeli la utilizare prelungită, însă afectarea permanentă a vederii nu a fost documentată cu dovezi concrete până acum.

Avertizarea unui dezvoltator de jocuri VR: Căștile VR pot afecta permanent vederea

Una din primele informații pe care le găsești în manualul căștilor VR abia achiziționate sunt recomandări pentru limitarea timpului de utilizare, însă acestea se bazează pe riscul bine documentat de a experimenta amețeli și chiar episoade de convulsii asemănătoare crizelor de epilepsie. Însă aceste simptome nu apar la toată lumea, astfel că unii pasionați de jocuri VR pot rămâne în mediul virtual timp de mai multe ore, fără să resimtă efecte adverse imediate.

Mai este și scenariul plauzibil în care folosirea căștilor VR ține de job-ul tău, orele de utilizare tinzând să se acumuleze foarte repede. Un astfel de caz este cel al unui dezvoltator software, care a povestit pe Twitter cum ultima vizită la oftalmolog a venit cu o vești proaste, sub forma unei prescripții pentru ochelari de vedere cu dioptrii surprinzător de mari.

„Am avut prima mea vizită la medicul oftalmolog din ultimii trei ani, iar acum sunt foarte îngrijorat de viirotul meu ca și utilizator de echipamente VR. Am o nouă problemă de convergență a ochilor care acționează ca dislexia. Doctorul, și el un utilizator de căști VR, este convins că folosirea îndelungată a acestui dispozitiv a cauzat problema”

Asociația Optometristilor a declarat că nu deține dovezi cum că folosirea căștilor VR poate provoca leziuni permanente ale ochilor.

Oculus, companie deținută de Facebook, precizează în manualul produsului său că unul din 4000 de utilizatori poate suferi „amețeli, convulsii, spasme musculare sau oculare”. Producătorul recomandă utilizatorilor care suferă de aceste simptome întreruperea utilizării căștilor și să se adreseze unui medic.

Faptul că realitatea virtuală, simularea generată de computer a unui mediu real sau imaginar, poate provoca încordarea ochilor, este bine documentată științific, deoarece creierul este forțat să proceseze stimulii vizuali modificați, diferiți de cei primiți din lumea reală.

Continuând să descrie simptomele experimentate: „Ochii mei tresar atunci când citesc un ecran sau carte. Am avut întotdeauna această problemă la un nivel redus, dar acum este mult intensificată și se asociază cu dureri de cap și vertij”.

Pe nume Danny Bittman, dezvoltatorul software admite că petrece chiar și șase ore pe zi folosind căștile VR, împărțite pe sesiuni a câte 30 de minute pentru a limita oboseala resimțită.